• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Medsökande, vilken information

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Har nyligen haft ett sånt ärende där någon varit snäll och varit "medlåntagare". Kompisen/huvudlåntagaren vet jag inte riktigt varför den försvann eller slutade betala, men det slutade med att medlåntagaren blev av med både hus och bil och lite annat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Har nyligen haft ett sånt ärende där någon varit snäll och varit "medlåntagare". Kompisen/huvudlåntagaren vet jag inte riktigt varför den försvann eller slutade betala, men det slutade med att medlåntagaren blev av med både hus och bil och lite annat.
Låter ett sjukt tbh. Får man fråga, jobbar du på KFM? Hursom. Finns det ingenting som säger att man kan ”dela ” på ett lån? Dvs att man tillsammans ansöker om 400.000kr men om det skiter sig så blir man skyldig 200.000kr var? Kanske dum fråga men drar en chansning
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Låter ett sjukt tbh. Får man fråga, jobbar du på KFM? Hursom. Finns det ingenting som säger att man kan ”dela ” på ett lån? Dvs att man tillsammans ansöker om 400.000kr men om det skiter sig så blir man skyldig 200.000kr var? Kanske dum fråga men drar en chansning

Det gör jag
Nej du är betalningsskyldig gör 400k om den andra inte betalar.
Om ni skulle vara skyldig 200k var skulle ju det förta funktionen med att ha en medlåntagare.

Däremot kan man sedan kräva den andra parten på betalning av sin andel, kallas regressrätt
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Det gör jag
Nej du är betalningsskyldig gör 400k om den andra inte betalar.
Om ni skulle vara skyldig 200k var skulle ju det förta funktionen med att ha en medlåntagare.

Däremot kan man sedan kräva den andra parten på betalning av sin andel, kallas regressrätt
Ok tack för svar!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Jo, förvisso. Men alla banker är ju en sånna jävla as ändå rent ut sagt och de får ju tillbaka sin penning hursom oftast.
Det är väl så det är tänkt, man lånar och sedan betalar man tillbaka. Jag har lite svårt att se alternativ till det upplägget.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp